RSS

Saturday, January 12, 2008

Children of Heaven

Assalamualaikum

Apa khabar? Aku alhamdulillah sihat di sini. Dalam salah satu daripada post aku (berjudul setelah lama menyepi), aku ada ceritakan pengalaman bekerja dengan pengarah filem Iran yang terkenal, Majid Majidi. Korang pernah tengok tak cerita dia? Memang menyentuh hati. Salah satu daripada box office dia, adalah 'children of heaven'. Cerita ini sangat terkenal sampai ada negara lain yang buat filem ni versi negara diorang.
Sepanjang aku bekerja dengan Encik Majidi, aku dapat menimba pengalaman yang berharga. Dia ceritakan sendiri kepadaku tentang pegalaman ketika penggambaran. Untuk filem 'children of heaven' ni, dia sendiri pergi ke sekolah2 di Iran untuk mencari pelakon. Pelakon2 dalam filem dia berlakon buat pertama kali. Dia cerita masa dia nak pilih pelakon kanak2 perempuan tu, budak2 sekolah teruja. Masing2 'memanjangkan leher' supaya Encik Majidi dapat melihat mereka. Budak perempuan yang akhirya terpilih untuk berlakon tu, pendiam orangnya dan tak berminat langsung untuk berlakon. Dia hanya palingkan mukanya. Puas Encik Majidi panggil, tapi dia buat'donno' saja.
Encik Majidi tanya cikgu tapi cikgu kata agak susah untuk bekerjasama dengan budak perempuan tu sebab dia jarang bergaul. Tak silap aku Encik Majidi beritahu nama sebenar budak tu adalah Bahare. Bahar maksudnya musim bunga. Akhirnya Majidi jumpa ibu bapa Bahare. Mereka berjanji memujuk Bahare untuk berlakon dengan syarat mak Bahare kena ikut sama ke lokasi penggambaran. Majidi setuju je la tapi pening kepala gak sbb mak Bahare ada anak kecil yang masih menyusu. Dia angkut sekali baby kecik tu ke mana saja lokasi penggambaran. Heheheh.
Majidi kata Bahare tu cerdik orangnya. Budak yang berlakon jadi abang tu agak bodoh sikit. Hahahha. Selamba je Majidi cakap. Sekarang Bahare sedang belajar di universiti tahun tiga. Dan dia juga tak berlakon lagi. Mungkin filem tu merupakan yang pertama dan terakhir sebab dia sememangnya tak minat sangat berlakon.
Aku ada masukkan sekali bahagian satu filem 'children of heaven' di sini. Alhamdulillah aku dapat cari bahasa original dan sarikata inggeris. Nanti korang masuk la you tube sendiri dan tontonlah cerita tu sampai habis. Aku pasti korang takkan menyesal tengok filem ini. Memang memberi makna. Bukan filem picisan. Majidi beritahu masa mula2 cari pelabur untuk filem ni memang susah. Ramai yang pertikaikan jalan cerita. Mereka kata mana ada orang buat cerita pasal adik beradik dengan kasut? Setelah bersusah payah, akhirnya Majidi dapat juga cari pelabur. Tengok, akhirnya filem tu meletup2 sampai ke peringkat antarabangsa. Jangan ppernah takut untuk mencuba! Ok la. Selamat menonton.


Bookmark and Share