RSS

Tuesday, January 22, 2008

I Did Something REALLY Crazy!


Pada 16 Jan yg lepas, aku ikut keluarga hantar adik perempuan aku ke sekolah Taayah. Memang berat hati dia untuk kembali ke sekolah. Yalah. Dah lama dia tak mengadap buku sejak habis PMR tahun lepas. Mmg dia terasa malas sangat nak balik ke sekolah. Lebih2 lagi dia sangat rindu pada tv. Lagi2 cerita indonesia kegemaran dia yang bertajuk 'aku bukan untukmu.' Pernah sekali tu, kami lewat pulang ke rumah. Masa dalam perjalanan pulang ke rumah,kami singgah di kawasan rehat. Masa tu dah pukul 9 mlm. Tetiba dia menangis sbb cerita dah mula tapi kami tak sampai rumah lagi. Hahahah. Pipah...Pipah...

Malam tu aku pun saja la tengok cerita kegemaran Pipah tu. Mungkin aku boleh bagi 'laporan' cerita tu padanya nanti. Sambil tengok drama tu, aku terperasan iklan yang bergerak laju di bhg bawah skrin tv. Aku pun 'terbaca' la iklan tu. Tetiba terasa minat plak. Aku suruh adik aku, Ayla salinkan. Bila iklan tu keluar sekali lagi, menjerit2 kitorang sebut iklan tu. Aku sempat berlari dalam bilik utk ambil kertas dan pen.

Nak tau iklan apa? Hahaha. Iklan ujibakat pengacara program realiti kanak2 di Putrajaya pada 19 Jan. Tetiba terdetik di hati ni untuk mencuba. Aku pun beritahu ummi. Reaksi ummi yang pertama: Along nak masuk ujibakat? Nak masuk AF ke? Nak kena marah dengan ayah?

Aduh...pekak telinga aku kejap bila ummi terperanjat dgn suaranya yang kuat itu. Aku katalah: Takkan la ujibakat tu utk AF je ummi oi....Ummi aku setuju bila tahu hal sebenar tapi dia suruh tanya ayah dulu.

Bila aku tanya ayah. mula2 dia tak setuju. Dia kata buat apa buang masa dan tenaga pergi ujibakat kalau along main2. Aku kata bukan nak main2 tapi nak mencuba. Kalau dapat, bagus la. Kalau tak dapat, takpe. Yang pentingnya aku dapat pengalaman. Aku nak cuba pergi ujibakat naik bas tapi ayah kata susah. Tanpa aku sangka, keluarga aku sanggup bagi sokongan dgn turun ke Bandar Baru Bangi pada hari Jumaat malam Sabtu. Kami tidur di rumah kami di B.B.B. sebelum ke Putrajaya keesokan harinya.

Aku memang tak pernah pergi job interview sebelum ni. Jadi aku tak dapat langsung bayangkan macam mana ujibakat ni. Peserta dikehendaki menyediakan sijil2 akademik. Aku pun sediakanlah dalam fail. Sambil tu aku jadi orang gila la sekejap untuk beberapa hari sebab bercakap depan cermin seorang diri. Dahlah aku tak dapat nak bayangkan program realiti kanak2 tu macam mana. Apalagi? Main hentamlah. Habis adik2 aku semua kena interview dgn aku. Heheheh.

Masa aku sampai di banguanan Jakim di Putrajaya, calon ujibakat tak la ramai sangat. Kami diberi skrip seorang satu. La....buat penat aku cipta dialog sendiri. Rupa2nya dah ada skrip. Heheheh. Sebenarnya nama program tu, 'Adik-adikku'. Program realiti ni meguji bakat kanak2 dalam bacaan Al-Quran, nasyid, azan dan pengetahuan am. Dan semestinya mereka diadili oleh juri professional dan undian sms. Aku diminta berpasangan dengan seorang lelaki ni. Aku tahu namanya Wan saja.

Kami berlatih la sekejap sebelum masuk ke dalam bilik ujibakat. Di tempat menunggu, ada satu televisyen dipasang supaya kami dapat lihat semua persembahan peserta ujibakat. Sebelum tu, kami akan di'touch-up' dulu. Itu la pertama kali aku masuk make-up room. Gerun aku tengok kotak besar penuh make-up tu. Mula la makcik tu menyolek muka aku. Mula2 span basah. Eeee...gelinya. Aku tak tau la apa benda tu. Foundation kot. Kena sabar je la. Yang aku tak tahan tu dia letak lip liner skali.Aku paling tak suka bubuh lip liner tp aku sabarkan hati je la.

Alhamdulillah aku dapat gandingan yang baik. Wan pun nampak natural dalam persembahannya. Selepas tu kami pun balik le ke tempat masing2. Aku tak tau la apa keputusannya. Yang penting sekarang aku dapat pengalaman. Sampai sekarang pun aku tak dapat apa2 panggilan. Tak terpilih kot. Heheheh. Takpela. Akhirnya aku dapat juga rasa pengalaman yang aku minat. Dulu masa sekolah aku selalu jadi pengacara. Kali ni dapat la rasa sekejap jadi pengacara tv. Heheheh.

I did something REALLY crazy, didn't I? Hihihihi. Ok. Kali ni aku sambung sikit lagi karya 'Cinta FA' aku. Terimalah Daun Ketiga.


Cinta F.A.

Daun Ketiga

Fereshte mendaki tangga dengan sebuah pinggan berisi makanan di tangan kanan dan sebuah fail kertas di tangan kiri. Matanya cepat menangkap tempat kosong di tepi tingkap. Kantin universiti agak sibuk hari itu. Tingkat kedua yang selalunya lengang, sejak awal lagi sudah penuh.

Fereshte terus duduk dan membuka fail yang berisi beberapa kertas bercetak itu. Hatinya bebunga riang. Sudu yang terletak di sisi dicapai dan dia mulakan suapan. Matanya masih melekat di kertas yang baru dicetak kira-kira 5 minit lalu.

from:
ali_redza9@hotmail.com
to: firuz_8420@yahoo.com
subject: salam

Apa khabar Firuz? Saya harap awak sihat. Untuk pengetahuan awak, saya merupakan pelajar bidang pengurusan perniagaan di Universiti Az-Zahra
[1], Tehran. Sekarang saya sedang belajar di semester keempat. Nampaknya sampai sini dulu. Saya perlu bersegera ke kantin universiti untuk makan tengah hari. Kemudian saya perlu menghadiri kelas. Wassalam.

Sengaja dia mahu memperkenalkan dirinya yang sebenar kepada Firuz. Selama ini chat mereka hanya berkisar tentang hal-hal ehwal semasa tanpa menyentuh sedikit pun perihal peribadi. Alang-alang dia mendapat tempat duduk di bilik internet fakulti selama 10 minit, dia menaip sebuah emel ringkas unutuk Firuz.

Fereshte terasa diri diperhatikan. Dia terus menoleh ke sisi. Seorang gadis sedang memandangnya dengan wajah keliru dan terkejut. Apa yang pelik sangat? Fereshte kembali melihat dirinya. Sudu yang berisi makanan sudah diangkat tinggi, mulutnya sudah terbuka luas tetapi makanan masih belum lagi disuap ke mulut. Fereshte cepat-cepat meneruskan suapan yang tergendala itu. Wajahnya memerah akibat malu.

Dia memang akan melupakan hal lain apabila dia tiba pada hal Firuz. Failnya itu penuh dengan kertas cetakan emel dan chat mereka. Sengaja dia mencetaknya untuk simpanan peribadi. Fereshte menyimpan kertas itu ke dalam fail. Dia menumpukan perhatian terhadap makanan di hadapan. Sesekali matanya melirik ke arah gadis yang duduk di sisinya. Terasa seperti pernah melihat gadis itu sebelum ini. Tiba-tiba dia teringat sesuatu yang penting. ‘Inilah gadis yang mengambil tempat dudukku di teksi tempoh hari,’ bisik atmanya.

Fereshte memerhati gadis itu dalam diam. Gadis itu memakai sepasang pakaian ungu yang berbunga-bunga besar. Bahagian atasnya labuh sehingga ke lutut manakala bahagian bawahnya mencapai kaki. Tudung ungu yang dipakainya juga besar sehingga mencecah lengan. Perkara yang betul-betul memeranjatkan Fereshte ialah gadis itu sedang makan dengan menggunakan tangan!

‘Pasti dia pelajar dari negara lain.’ Fereshte meneka sendiri. Tempoh hari gadis itu mengenakan montu(2)
Kelainannya tidak ketara sangat ketika itu. Sekarang dengan pakaian dan cara makan yang berbeza, dengan mudah semua orang dapat mengetahui bahawa gadis itu bukannya rakyat Iran. Senyuman merayap di bibir.

‘Nampaknya kali ini aku ada benda yang menarik untuk diceritakan kepada Firuz.’

[1]
Universiti Az-Zahra adalah sebuah universiti yang terletak di Deh-e-Vanak, Tehran. Pelajar universiti ini terdiri daripada pelajar perempuan sahaja.
[2] Orang Iran memanggil jubah dengan nama montu. Selalunya gadis Iran memakai montu separas lutut dan berbutang di hadapan.
Bookmark and Share

6 comments:

Anonymous said...

hehe~~ bes bce. sonoknye klu dpt jd pengacara. teringin jugak. gd luck ye~! moge2 trpilih~ blog ni bes ar, rs cam bile bc tu rs ikut skali ader dlm situasi yg diceritakn. waa.. hehe. =)

hehe said...

hehe~~ bes bce. sonoknye klu dpt jd pengacara. teringin jugak. gd luck ye~! moge2 trpilih~ blog ni bes ar, rs cam bile bc tu rs ikut skali ader dlm situasi yg diceritakn. waa.. hehe. =)

firuz akhtar said...

trima kasih atas komen ni. sy sekadar nak berkongsi pengalaman dgn pembaca. rasanya tak terpilih jd pengacara kot. hihihihi. trima kasih ye sb sudi lawat blog ni.

is-nanie said...

kalo terpilih.. bgtau k?
kalo tak dpt.. xpe... rezeki lain menanti...
dah 3 chapter bace Cinta F.A...
rase cam bace kisah hidup firuz kat iran...
tp dari segi perspektif org lain la..
hehehe..
F.A --> firuz akhtar?? ^_^

firuz akhtar said...

ok kalau terpilih kite bgtau la. ooo..bace ke cerita tu. thanks. bukan nye cite btol pun. rekaan semata2 heheheh. F.A tu? adalah maknanya. kena tunggu sampai habis cite ok? nanti sy akan postkan chap4 secepat mungkin.

barb michelen said...

Hello I just entered before I have to leave to the airport, it's been very nice to meet you, if you want here is the site I told you about where I type some stuff and make good money (I work from home): here it is