RSS

Monday, July 13, 2009

Pertunjukan Fesyen di Iran


Assalamualaikum


Aku dapat emel tentang pertunjukan fesyen di Iran. Aku sendiri pun tak pernah tengok pertujukan fesyen di sana secara live. Sudah semestinya semua bertudung litup la sebab nak masuk surat khabar kan..Tapi kesian gak, macam tak ada penonton je..











Benda hitam yang dia pakai ni dipanggil 'codur'. Panjangnya macam cadar. Aku pernah gak test pakai...





Wartawan kot..






Baju batik tu..














Ya...jangan terpedaya ya. Orang Iran takdenye pakai begini. Mereka pakai anak tudung sebab nak buat pertunjukan fesyen. Nak tau camana sebenarnya gadis Iran bertudung? Ha...inilah dia.


Fesyen ni aku panggil 'tudung tenggek'. Sebab tudung tu mcm bertenggek je atas kepala. Depan nampak, belakang pun nampak.


Tak dinafikan gadis-gadis Iran memang lawa2. Bagi aku mereka lebih cantik daripada gadis Arab.


Untuk pengetahuan semua, di Iran ada polis pakaian. Orang yang berpakaian tak ikut peraturan akan ditangkap. Kawan aku pernah ditangkap sebab bajunya tak labuh ke lutut dan panjang hingga di atas peha saja. Dia kena amik gambar pegang kadbod di depan macam penjenayah. Hehe~ Kesian Roya.


Yang baju hitam tu, memang ternyata ditangkap kerana tudung tenggek. Yang baju putih tu tak pasti lah.Takkan sebab warna kot. Aku kat sana pakai baju ala2 pelangi lagi. Huhu~


Seorang wanita ditahan polis pakaian dan diberi teguran secara 'live'. Kena la btul2kan tudung tu..


Orang Iran bila keluar dari Iran menjadi antara orang yang paling seksi. Macam desperate la plak. Tapi dari pandangan peribadi, aku tak setuju dengan peraturan tudung di Iran. Semua orang tak kira agama wajib pakai tudung. Akhirnya macam nilah jadinya. Mereka bencikan Islam kerana tudung...Hai...ke situ plak ye..

Kawan Vietnam aku plak kata, " Firuz, saya takkan masuk Islam sebab sy benci tudung."
Aku katalah, " Maaf la sebab awak kenal Islam di Iran ni. Islam memang wajibkan pakai tudung tapi awak perlu tahu Islam bukan setakat tudung sahaja. Banyak benda yang menarik dalam Islam. Awak boleh masuk Islam dan tak pakai tudung dulu. Biar keinginan tu datang kemudian."

Apa2 pun aku rasa seorang wanita yang pakai tudung ikhlas dari hati lah yang paling ayu..










Bookmark and Share

4 comments:

is-nanie said...

Yang amik gmbr.. org pompuan je... Tak nampak pulak guests.. Agaknya nih rehearsal je kot.. huhu..

Camne baju batik leh sesat kat situ? haha.. Fesen islam yg globalisasi..

Kesian kwn vietnam tuh.. tapi kalo tak wajibkan tudung, fesen lg macam2 sampai dah sama kalo tak pakai baju..

firuz akhtar said...

Ye la
rehearsal kot..

baju batik tu import dari mesia la kot. hehe~

mm..kwn vietnam tu baik budaknya..takpakai seksi pun cume tak suak tudung sbb rasa terpaksa.org islam d iran sendiri pun tak renti2 rungut pasal tudung. mereka pun terkena tempias skali la. wallahu a'lam

nur qalbi said...

You are right, Iranian yg keluar Iran mmg seksi.Kadang2 tgk diorg rasa sedih org islam jd camni. yg peliknya, diorg wajib pakai tudung, tp solat tak wajib pulak ye. tak tau la, tgk pengalaman kawan2 iran kat cni, Islam hnya pd nama...

Xiaozhengmm 123 said...

2015-7-18 xiaozhengm
cheap ray ban sunglasses
gucci
coach factory outlet
air max 90
replica watches cheap
michael kors outlet
ed hardy
oakley sunglasses wholesale
louis vuitton
michael kors handbag
polo ralph lauren
louis vuitton pas cher
coach outlet online
coach outlet online
cheap jordans
coach outlet online
ray ban uk
chanel online shop
pandora jewelry
nike air force
replica watches
gucci uk
christian louboutin
christian louboutin sale
kate spade handbags
kate spade outlet
air max shoes
ed hardy clothing
toms shoes outlet
kate spade uk
ed hardy clothing
mont blanc pen
pandora rings
fitflops outlet
true religion outlet
prada outlet
polo ralph lauren
soccer jerseys wholesale
coach outlet store online