RSS

Sunday, September 24, 2006

Ramadhan Mubarak..

Selamat berpuasa ya kawan2 sume. semoga Ramadhan kali ini akan lebih bermakna berbanding Ramadhan yang lepas. korang nk tau tak...hari ni pun Iran tk pose lagi tau. (Ahad, 24 sept)..pelik tak? hari ni masih dianggap hari syak. esok baru mula puasa. hai...lantak la korang..asyik nak berlain je dgn negara lain. seperti biasa...aku pose sorang2 le. solat terawih sorang2 dlm bilik. buat 8 je la. hehehehhe. nk hantar gmbr kt salam aidilfitri kt utusan tapi tak reti la. ada sape2 bole tolong ajar tak? aku dah cube hantar tapi tak tau la btol ke tak.
ok..skang aku akan sambung artikel aku yang siri kedua tu.

SIRI 2: CABARAN SENTIASA MENZIARAHIKU

Keesokan harinya saya bangun dari tidur dengan badan yang panas. Ibu mula merungut. Baru dua hari di Iran, sudah demam. Bagaimana saya mahu tinggal di negara yang bersalji ini selama bertahun-tahun? Itupun salji masih belum turun lagi. Hanya cuacanya amat sejuk. Kami pergi ke Kementerian Pendidikan untuk melaporkan diri dan saya dikehendaki pergi ke Qazvin untuk memulakan pelajaran. Qazvin adalah salah satu daripada negeri di Iran. Ia terletak kira-kira dua jam dari Tehran. Kami bertolak ke Qazvin dengan menaiki teksi. Sekali-sekala kami berhenti di pertengahan jalan untuk berehat.

Qazvin amat berbeza jika dibandingkan dengan Tehran. Udaranya bersih. Tidak banyak kesesakan lalu lintas dan tenang tanpa banyak bunyi bising. Tapi sudah semestinya agak kekampungan. Terasa seperti berjalan di padang pasir. Kami tiba di Universiti Antarabangsa Imam Khomeini dan saya dibawa ke pusat bahasanya. Di situ pelajar-pelajar asing akan mengikuti kursus bahasa sekurang-kurangnya setahun. Ayah saya yang mendaftarkan saya di situ kerana di kalangan kami dia seorang sahaja yang mengetahui bahasa Parsi. Saya ditempatkan di kelas satu (4) dan sebenarnya kelas sudah dimulakan dua tiga hari lepas.

Ayah membawa saya ke kedai untuk membeli beberapa keperluan asas seperti barangan mandi dan sebagainya. Kemudian kami ke bank untuk membuka akaun baru.Sementara menunggu ayah menguruskan hal akaun, saya dan ibu duduk di ruang menunggu. Tiba-tiba ibu mula menangis. Tidak berhenti-henti mengelap air mata yang semakin deras mengalir di pipi. Saya merusaha memujuk ibu yang kelihatan sedih. Ibu kata yang saya gembira mahu meninggalkannya kerana saya tidak mengalirkan setitis air mata pun. Dengan senyuman saya berkata:"Jangan menangis ummi. Along sudah bertahan dari awal sampai sekarang untuk tidak menangis. Along mahu jadi kuat." Saya tidak mahu menangis di hadapan mereka kerana saya tidak mahu mereka bimbang.

Kami tiba di asrama perempuan. Asrama perempuan dikelilingi dengan dinding yang tinggi. Pintu masuknya diselubungi kain langsir yang amat besar dan berat. Ibu membantu saya membawa barang ke dalam asrama. Saya ditempatkan di bilik 3 orang. Ketika saya tiba di bilik itu, seorang gadis sedang bersiap-siap untuk ke kelas. Kulitnya cerah, sederhana tinggi dan dia berasal dari Tajikistan.

Akhirnya masa untuk mengucapkan selamat tinggal tiba jua. Saya tidak berasa sedih sangat ketika meninggalkan keluarga di Malaysia kerana kedatangan saya ke Iran ditemani ibu dan ayah. Ayah dan ibu memeluk saya erat. Terasa berat hati untuk berpisah. Kali ini jika kami berpisah entah bila kami akan bertemu lagi. Ketika itu rasa sebak mula bertandang. Tanpa disangka titisan air mata saya yang pertama pun mengalir.

Perjuangan saya bermula dari saat itu. Selama ini ibu dan ayah begitu menjaga saya. Hidup saya hanyalah rumah dan asrama saja. Ke mana saja saya pergi pastinya ditemani ahli keluarga. Terasa seperti seekor burung yang berada di dalam genggaman tuannya. Setelah dibesarkan dan diberi pendidikan, tuannya meleraikan genggaman dan berkata, "Terbanglah dikau di langit biru. Pandai-pandailah membawa diri. Kelak tiada siapa yang akan membantumu lagi.". Terdetik di hati, mampukah saya? Dengan sayap yang baru tumbuh ini, mampukah saya terbang membelah langit biru?

Rakan sebilik saya namanya Shahnaz. Pintar berbahasa Tajiskistan, Rusia dan Parsi. Seorang lagi kawan juga berasal dari Tajikistan. Agak tembam orangnya dan namanya Syafaat. Hari-hari pertama di Qazrin memang sukar. Kami bertiga berkomunikasi dengan bahasa isyarat. Terasa seperti itik bercakap dengan ayam pula! Puas saya digelakkan Shahnaz dan Syafaat. Saya menjadi seperti burung kakak tua apabila asyik mengulang kata-kata mereka. Saya bertekad untuk cepat-cepat mempelajari bahasa parsi supaya saya dapat berkomunikasi dengan orang lain. Tiap-tiap malam sebelum tidur, Shahnaz akan mengajar saya beberapa perkataan baru. Dipaksanya saya menghafaz banyak perkataan dalam satu malam. Dia akan menguji saya semula samada saya ingat atau tidak. Sukar juga belajar di bawah bimbingan guru yang tegas itu tetapi sememangnya jasa Shahnaz tidak akan saya lupakan. Dia adalah salah satu daripada penggerak penting dalam proses pembelanjaran parsi saya.

Tidak cukup dengan itu, kadangkala mereka mengajar saya perkataan-perkataan salah. Shahnaz sekali sekala akan mengajar saya bahasa Tajikistan. Saya yang tidak tahu apa-apa hanya mengulangi perkataannya sehingga orang lain datang menegur. Saya jadi keliru. Yang mana satu yang betul? Bahasa Parsi dan Bahasa Tajikistan bercampur aduk dalam fikiran sya. Suatu hari saya bertanya daripada seorang gadis Yaman mengenai nama pelajar di situ. Dia memberitahu saya yang pelajar itu namanya Khar dan seorang lagi Khuk. Semestinya sebagai pelajar baru di situ saya mula mencari ramai kenalan baru. Saya cuba menegur mesra tapi sebaliknya saya dimarahi pula. Rupa-rupanya Khar membawa maksud keldai manakala Khuk pula babi! Sabar sajalah dengan kerenah kawan-kawan yang suka mengenakan saya. Walaubagaimanapun, dengan sikap mereka ini, semangat saya untuk mempelajari Bahasa Parsi semakin membara. Dalam masa sebulan saja, saya sudah mula boleh bercakap.

ok. sampai sini dulu. berjumpe lagi kite pada masa akan dtg. slamat berpose ye sume! wassalam
Bookmark and Share

No comments: