RSS

Saturday, September 30, 2006

Slamat berbuka dgn makanan sedap2. Waaaa...nak jugak!

dah seminggu umat Islam seluruh dunia berpuasa kan? sekejap je dah seminggu kan? cepat gile. aku 2 hari lepas gi beli buku untuk sem ni. adui....kopak gak la. mahal gile buku. dah la aku ada 10 subjek. ada la hampir 200 ringgit duit aku habis untuk buku je la. takpela. ilmu punye pasal... alhamdulillah aku gi dgn kawan vietnam aku. ada la org tolong angkatkan skali buku aku yang belambak2 tu. hehehehhe. aku tiap2 hari buka pose dgn makanan universiti je la. tak sempat nak masak. abis klas pun lambat. ala..kalau takde klas pun, malas gak nak masak. hihihiih. makan sorang2 je. buat apa la nak masak? tak de mood. lain la kalau makan reramai. ok kt sini aku ada sambung artikel aku. siri ketiga. jumpa lagi ye dalam post akan dtg. sayonara.....

SIRI 3: MUHARRAM BULAN TANGISAN

Pengalaman tinggal di kalangan penduduk Syiah memang pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Kepercayaan dan amal ibadat mereka ada sedikit perbezaan dengan mazhab kita. Kadangkala terasa hidup di lingkungan orang berlainan agama lebih mudah berbanding hidup di kalangan orang berlainan mazhab. Walaubagaimanapun, kami tetap seagama dan alhamdulillah saya mampu bertahan sehingga ke hari ini.

Iran kini memang terkenal di seantero dunia dengan pelbagai kontroversinya yang tersendiri. Sebagai salah satu daripada negara Islam yang terkuat, Iran juga mendapat perhatian dunia. Mungkin sesiapa yang belum pernah datang ke Iran akan berfikir yang Iran adalah sebuah negara yang amat tegas dalam hukum Islam. Sememangnya setiap wanita yang menjejakkan kaki di Iran perlu mengenakan tudung kepala tanpa mengira bangsa dan agama. Namun begitu secara terus terang saya katakan yang pemakaian tudung di negara kita lebih elok dan baik berbanding Iran. Sedikit saja dari mereka yang memakai tudung dengan elok. Selebihnya hanya sekadar mengikut undang-undang di negara Iran.

Wanita di sini juga mengenakan cadur (sejenis kain yang lebar dan besar seperti cadar). Lazimnya cadur yang dipakai berwarna hitam dan dipasang di kepala dan panjangnya mencecah kaki. Boleh dikatakan warna hitam adalah warna rasmi Iran. Pada bulan-bulan awal di Iran, ramai yang memandang saya dengan pandangan yang tidak menyenangkan. Di kalangan pelajar asing di Qazvin, hanya saya seorang yang berani memakai pakaian berwarna-warni. Kebanyakan pelajar asing perempuan mengenakan pakaian seperti perempuan Iran. Saya pula selamba memakai baju kurung yang berbunga dan berwarna-warni ke kelas. Tidak lama kemudian, kawan-kawan mula mengikut cara saya. Tidak lagi 'berkabung' dengan warna hitam saja. Pada pendapat saya, apa salahnya saya berpakaian ceria. Pakaian saya menutup aurat, lebih baik dari berpakaian hitam tetapi tudung hanya menutup separuh kepala.

Salah satu daripada perayaan terbesar di Iran ialah bulan berkabung pada bulan Muharram yang lebih dikenali sebagai bulan asyura. Bagi penganut mazhab Syiah bulan Muharram adalah bulan berkabung kerana Saidina Hussin syahid dalam tragedi peperangan pada bulan itu. Bermula dari 1 Muharram, Iran akan mula dipenuhi dengan kain rentang hitam. Masing-masing mula berpakaian hitam dan hanya lagu-lagu rintihan dan tangisan yang kedengaran. Berbeza dengan negara kita, 1 Muharram disambut dengan meriah sempena tahun baru kalendar Islam.

Rasa berpinar mata apabila semua tempat yang dipandang berwarna hitam. Telinga pula disajikan dengan rintihan dan tangisan. Betul-betul mempengaruhi spiritual seseorang untuk merasa sedih. Sensitiviti rakyat bertambah menjelang 9 dan 10 Muharram. 9 dan 10 Muharram merupakan cuti umum sempena ulangtahun hari kematian Saidina Hussin. Jika ada seseorang memasang lagu, sudah pasti ada yang datang menegur. Kadang-kadang rasa tertekan pula apabila semua orang perlu mendengar kaset ratapan sayu. Oleh itu, saya dan kawan-kawan dari negara asing sering mendengar muzik atau memasang CD secara senyap-senyap di dalam bilik.

Saya seperti biasa akan memakai baju berwarna. Tidak mahu menambah ‘kesuraman’ suasana sebegitu. Alhamdulillah rakyat Iran tidak mengambil kisah sangat tentang pakaian saya kerana saya bukannya orang Iran. Walaubagaimanapun, kawan-kawan saya yang tidak beragama Islam atau mereka yang tidak 'alim' pun akan terdorong untuk memakai pakaian hitam kerana desakan suasana. Jika mereka memakai tudung yang berwarna cerah,mereka akan berasa janggal.

Pergi saja ke bandar, suara ratapan dari pembesar suara akan kedengaran. Barangan berkaitan dengan Saidina Hussin dijual di mana-mana. CD rintihan, kain rentang, pengikat kepala, pelekat, poster dan sebagainya banyak dijual. Hampir semua kereta juga memasang kaset yang sama dengan suara yang kuat. Naik pening kepala saya mendengar suara tangisan di merata tempat.

Pada pagi 9 Muharram, semua tempat akan ditutup. Sukar juga mahu menjumpai kedai yang dibuka. Semua orang akan membanjiri kawasan tumpuan di tempat masing-masing. Hari itu ‘perbarisan ratapan’ akan dijalankan. Terdapat kumpulan besar dan kecil menyertai perbarisan itu. Setiap kumpulan terdiri daripada ahli pemain muzik, ahli ratapan dan penyair. Alat-alat muzik yang digunakan ialah gendang yang amat besar, gendang-gendang kecil dan piring pemukul. Selalunya para pemain muzik terdiri daripada para remaja. Mereka memakai pakaian seragam hitam dan mengikat kepala masing-masing dengan kain tertulis 'Ya Hussin', 'Hussin Jan' (Hussin Nyawaku) dan sebagainya. Ahli ratapan akan membuat 2 barisan dengan pakaian seragam hitam. Setiap satu daripada mereka memegang rantai besi yang mempunyai pemegang. Menjelang hari asyura, rantai besi ini akan dijual di merata-rata tempat. Dari saiz kecil untuk kanak-kanak sehinggalah yang besar dan nampak menggerunkan. Penyair pula akan berdiri di hadapan kumpulan sambil memegang mikrofon. Ada pula seorang lain yang akan tolong menolak pembesar suara.

Suara pukulan gendang memecah keheningan pagi 9 Muharram itu. Setiap kumpulan bagaikan berlumba-lumba untuk membunyikan gendang dengan lebih kuat. Jantung saya seperti mahu tercabut akibat kedahsyatan bunyi itu. Posisi setiap kumpulan adalah seperti berikut : belakang kumpulan terdiri daripada pemain muzik, para peratap sengan rantai besi berdiri di tengah dan penyanyi berdiri di hadapan sekali. Penyair akan mendendangkan kisah berdarah Karbala. Para peratap akan berjalan secara tersusun ke hadapan sambil memukul badan mengikut rentak syair dan muzik di belakang kumpulan. Semakin kuat pukulan gendang, semakin kuat mereka memukul badan. Baju hitam yang dipakai juga menjadi putih akibat kekuatan pukulan. Ada juga baju yang terkoyak dan lebam biru di belakang badan terserlah. Bilangan kumpulan bagi setiap kawasan tidak tetap. Bergantung pada kepadatan penduduk di sesuatu kawasan. Kadangkala angka kumpulan di kawasan boleh mencapai 20.

Saya hampir tenggelam dalam banjiran orang ramai. Alhamdulillah kawan saya kejap memegang tangan saya. Ketika sedang sibuk mencari tempat yang sesuai untuk menonton perbarisan , tiba-tiba saya ternampak beberapa orang lelaki berpakaian perang zaman dahulu sedang menunggang kuda dan unta. Rupa-rupanya ada pertunjukan secara langsung tentang peperangan di karbala dan pertistiwa syahid Saidina Hussien.
Orang ramai yang datang untuk menonton perbarisan semuanya berpakaian hitam. Anak-anak lelaki kecil pula selalunya dipakaikan jubah putih, selendang putih di kepala, dan pengikat kepala. Sebenarmya itu adalah simbolik untuk anak kecil Saidina Hussien yang katanya bernama Ali Asghar. Ali Asghar yang masih bayi ketika peperangan karbala berlaku, mati akibat dipanah pihak musuh. Menurut cerita yang saya dengar daripada kawan saya, pihak musuh menyekat saluran air daripada sampai ke pihak Saidina Hussien. Saidina Hussien yang kasihankan anaknya, mendukung anak kecil itu ke hadapan untuk menunjukkannya kepada pihak musuh. Pihak musuh dirayu supaya memberi sedikit air kepada anak kecil yang tidak berdosa itu. Malangnya kata rayuan itu bukan sahaja dipandang remeh malah anak kecil itu pula dipanah di tengkuk. Oleh itu, sesetangah kumpulan yang lazimnya terdiri daripada kanak-kanak akan membawa replika keranda atau buaian bayi yang berlumuran cat merah (simbol darah). Orang ramai pula akan menyemat wang pada buaian itu. Kadangkala buaian itu akan kelihatan berwarna-warni pula kerana diselubungi wang kertas pelbagai warna. Air percuma akan diberi pada orang lalu lalang sebagai simbolik utuk menghilangkan dahaga pihak tentera Saidina Hussien yang kehausan pada peperangan. Ada juga para wanita yang membawa labu air (kosong sebenarnya) untuk tujuan yang sama.
Bookmark and Share

2 comments:

firuz akhtar said...

# 'afifah Says:
October 16th, 2006 at 5:28 am

salam
teruskan menulis
cayyuk..
aja2 fiting

firuz akhtar said...

# createmo Says:
November 5th, 2008 at 3:51 am

Thank you for your website ;-) I made on photoshop backgrounds for myspace or youtube and ect..
my backgrounds: http://tinyurl.com/5ajonc
take care and thank you again!