RSS

Saturday, May 23, 2009

Journey to Seoul, South Korea (3)

Assalamualaikum..


Apa khabar semua? Hari ini kita beralih ke siaran bahasa melayu pulak ye….hehehe.

Ok kita sambung pengembaraan kita. Sebenarnya sebelum pergi ke Korea, adik aku, Hafiz ada kenalkan seorang kawan dia di Korea kpd aku. Ye la…bole mintak tolong ke nanti. Aku pun chat la dgn kawan dia. Mati2 aku ingatkan pompuan..rupa2nya lelaki. Sorry ye Jaha, tersilap meneka jantina. Huhu~


Malam tu. dia cadangkan kami pergi ke Myongdong. Dia ajar la aku cara2 nak ke sana. Alhamdulillah, aku ni tau la jugak membaca korea skit2 walaupun merangkak lagi. Kami ke sana naik bas dari hotel. Myongdong ni ada kedai2 bawah tanah. Uiiih,besar dan panjang sungguh. Kalau orang yang shopaholic, tentu dah meraung tgk. Macam2 ada. Aku yang sedang berjimat cermat, tengok2 je la kedai. Nak keluarkan duit pun kena istikharah dulu. Hehehe. Ayah aku terpesona tgk industri tali leher kat sana. Ayah aku diwajibkan pakai tali leher pergi kerja. Jadi memang banyak koleksi dia ada. Banyak kedai tali leher kat sana. Cantik2 pulak tu. Ayah aku ada berkenan kat beberapa corak tali leher tapi makan hati je la sbb dibuat daripada sutera 100%. Kensel trus. Tapi ayah aku ada beli tali leher yg lain…yg bling2 punye. hehehe. Cantik..aku suka.


Aku masuk ke dalam sebuah kedai cenderahati untuk tengok2. Bila tuan kedai perasan je aku, dia terus menegur. Yang ajaibnya, dia cakap bahasa melayu ! Waah, sangat kagum ! « Semua ada. Murah, murah, 10000 ada, 15000 ada » Pandai sungguh. Dia kata dia pandai cakap melayu sebab dia ada ramai pelanggan dari Malaysia dan Indonesia. Apalagi, ayah aku memborong cenderamata kat kedai tu la. Aku beli key chain solar kat situ.


Mak aku sakit2 badan. Dia nak beli ubat dan tuan kedai tu tolong kami. Dia bawa kami ke farmasi. Memang peramah dan baik hati la dorang ni. Lepas tu dalam perjalanan balik, aku sempat beli shawl yang aku dok usya dari tadi. Memang berminat tapi pikir pasal duit, tangguhkan dulu. Tapi bila fikir kepalaku yang hampir membeku, aku terus beli la. Masa tu pulak trend Burberry kat sana. Tau kan yang mana satu ? Ala yg trend mark dia yg warna coklat ada jalur2 hitam tu. Macam2 benda corak burberry aku nampak..dari baju, seluar, kot, payung, cekak..sume ada..Mungkin yang ciplak punya la kan tapi memang tenagh popular di Korea masa tu. Aku punye shawl yg Burberry punya le. Hehehe.


Pastu kami singgah jap di dua shopping complex yg besar di situ. Kat atas kedai2 bawah tanah. Haa…kat situ barang2 berjenama yang asli dijual. Mestilah mahalkan? Kami tengok2 je la. Ramai betul orang membeli belah kat situ.


Kami cadang nak balik naik bas tadi. Tunggu punya tunggu tepi jalan. Dahlah sejuk malam tu. Walaupun dah masuk musim bunga, udara tetap sejuk. Akulah jadi pak jaga tepi jalan tunggu bas bersama2 orang Korea lain. Kat situ perhentian bas, jadi banyak jenis bas yang berenti. Aku sempat amik gambar, pastu lari balik tunggu bas, pastu amik gambar., memang giler la..Sampai tak sedar sarung kamera tu terjatuh. Cuak giler. Dahlah kamera pinjam punye. Lagi sekali aku buat sa’i kat situ. Jalan pusing balik beberapa kali tapi tak jugak jumpe sarung kamera. Nampaknya sarung kamera tu dah tangkap cintan sama Seoul sampai tak nak balik Malaysia dah. Huhu~


Eh, siapa tau pasal cite Boys Over Flowers? Cite tu adalah cite yg sama dgn Meteor Garden (versi Taiwan) dan Hana Yori Dango (versi Jepun) tapi ini versi Korea punye la. Memang famous la.Rata2 gambar pelakon dorang je. Kalau bole, sume barang nak amik dorang sebagai duta. Sampai hari tu aku nampak kat kedai cekak ada gambar pelakon perempuan utama cite tu. Pastu kat atas kepala dia ada bulatan menunjukkan cekak dia pakai. Pastu kat kedai tu ada la dijual cekak yang sama. Amboi, sampai gitu skali cara nak melakukan jualan ye.


Masa tunggu bas, aku saja masuk kedai handphone kat tepi jalan tu. Semestinya ada iklan para pelakon Boys Over Flower tu. Aku saja masuk tanya harga Icecream Phone. Penjual tu kata harganya RM 800 lebih. Aku beli 750 je kat Low Yat. Huhu~ Dapat juga aku beli handphone yg aku minat. Selama ni, handphone aku sumenye ayh yg pilih sbb duit dia kan…Tapi kali ni, bila dapat beli guna duit sndiri, apa lagi pilih yg super cute la..Akhirnya kami terlepas jugak bas tu. Balik hotel naik teksilah. Sampai2 penat, apalagi ? Zzzzzzzzzzz…esok kami akan meneruskan perjalanan dan Jaha yang akan menjadi pemandu pelancongnya. Sambung ye cite hari kedua di Seoul pada post akan datang.. Zzzzzzzz…





Dalam perjalanan ke Myeongdong. Ayh sempat tido..



Iklan komestik oleh Kim Tae Hee


Myeongdong-deretan kedai bawah tanah



Membeli-belah di kedai makcik yang pandai cakap bahasa melayu




Menuju ke shopping complex yang terletak di atas


Kedai handset. Ada iklan para pelakon Boys Over Flowers d situ..




Sempat bergambar sewaktu menunggu bas

Ok ini pulak iklan Icecream Phone~handphone barukuuuuuu..kawaiii!







Bookmark and Share

No comments: