RSS

Sunday, August 27, 2006

Let's Learn Persian 1

Assalamualaikum buat pembaca blog yang dihormati. cewah! formal la plak. selama ni, ke mana2 saja aku pergi mesti orang tanya. bhs parsi tu cam mana ye? bunyinya mcm bhs apa ye? bole ckp sikit tak? bole ajar skit tak? dan macam2 bentuk soalan lagi.

bhs parsi ni sama akar dgn bhs urdu dan bhs hindi. so...skang aku bole la paham skit2 bhs pusing2 pokok dan guling2 atas rumput tu. hehehhe.

untuk menghormati permintaan kawan2 yang ingin tahu ttg bhs parsi dan berminat utk blaja, maka aku wujudkan la bhg ni. kepada yang tak berminat tu tak apa la. sekadar tengok sekali lalu pun jadi la.

ok. kita mulakan dgn nombor. benda yg mudah dulu. aku tulis ikut ejaan bunyi org melayu tau.

yek=satu
do=dua
se=tiga
chohor=empat
panc=lima
shish=enam
haft=tujuh
hasht=lapan
noh=sembilan
dah=sepuluh

itu saja dulu. nanti aku akan sambung dgn nombor lain. kepada yng berminat utk belajar topik lain, hantar la pendapat kat komen ke, mesej ke. insya Allah aku akan ajarkan.
sampai sini dulu. jumpa lagi di kelas akan datang. sayonara!!
Bookmark and Share

2 comments:

firuz akhtar said...

# Nazhar Says:
September 4th, 2006 at 12:58 am

firuz..
this comment is just to spamming ur thread…heheh ..;p

firuz akhtar said...

# Takahashi Says:
September 4th, 2006 at 7:48 pm

bahase melayu pon dpt B….tp bahse hindustan leh ler….sng nengok cite…mubbarako…