RSS

Monday, August 21, 2006

Tepuk Dada Tanya Iman

Meniti minggu2 terakhir aku di mesir, jadual aku semakin padat. Ustazah semakin laju mengajar dan setiap hari aku perlu duduk menulis homework yang banyak gile tu. Tapi takpe la…biar penat sekarang. Nanti yg dapat ilmu, siapa? Aku juga. Jadi aku perlu la bersabar walaupun kekadang tu rasa malas nak memegang pen. Btol tak?

Minggu lepas, adik aku ajak pegi ke zoo di cairo. Aku pun ikut la dia. Sekurang2 nya ada la juga tempat berjalan. Tak le aku asyik mengadap buku. Nanti dapat sawan buku lak. Harga tiket msuk ke zoo, rub genih je. Murah gile. Dah la zoo tu besar. Tak larat aku nak bejalan. Mmg org arab ni suke dtg berpiknik di zoo la. Diorang boleh selamba badak bentang kain tepi kandang monyet, kandang zirafah. Aku nak lalu pun sampai tutup hidung. Tak tahan bau masam di situ. Diorang bole duduk2 sambil menghirup ‘udara segar’. Pastu pakcik2 n makcik2 bole main tendang2 bola, main Si Buta. Mmg adat mereka berbeza dgn kita.

Cubala kita bayang kita buat begitu di zoo negara kita. Kita bentang tikar tepi kandang gajah ke….mesti kita dapat pengangkutan keretapi kt zoo Negara tu dgn percuma sampai ke pintu utama sebelum kita ditendang keluar dgn rasminye. Tak pun kite main lumba lari dalam guni kt depan kandang singa. Nanti terus dpt naik bas free ke tanjung rambutan.

Yang aku paling tak tahan, sambil berjalan2 tu sekali lagi aku dapat melihat sesuatu secara live. Dengan muka yang konfiden n senyuman lebar, ada seorang budak perempuan sempat membuat ‘kek’ di tepi jalan zoo tu. Waaa….sedihnya aku, dah la mak bapak dia kat situ. Diorang tak rasa malu pun anak diorang buat camtu. Siap bagi sokongan padu lagi;\. Aku malu dgn sikap orang islam kita.

Cuba bayangkan la, kucing pun sblom nak berak, bole korek tanah dulu. Ni lak manusia bole buang rata2. kalau bole buat baja, tak pe la gak. Bukannya tak bole cari tandas…ada je kt zoo tu. Kalau tak de pun, cari la tmpt sembunyi sikit. Ni plak macam saja nak buat live performance lak buat pengunjung2 zoo. Sedihnye….

Btol kata org. Bile kite pegi negara bukan islam, kita bole lihat pengaplikasian islam di situ. Tapi kalau kita pegi negara islam pula, keadaan menjadi sebaliknya. Kenapa jadi begini? Bagaimana kita org islam nak bangkit? Tepuk dada tanya iman. Jgn lak tepuk perut, nanti bunyi lak. Aku pun tgh lapar ni.

Org zaman sekarang yg tak tau islam, akan menilai islam berdasarkan amalan penganutnya. Sebab tu la islam ada imej yg buruk hari ni. Aku ada seorang kawan Vietnam di iran. Dia kata-saya rasa saya tak akan masuk islam la sampai bile2…sebab saya bencikan tudung. Aku cepat2 beritau dia-awak jgn la tengok keadaan iran ni. Saya sbg wakil org islam nak minta maaf sbb awk kenal islam buat kali pertama di tempat ni. Sebenarnya islam bukan la tudung saja. Banyak lagi benda yg menarik ttg islam ni.

Itu la susahnya nak menerang. Masalahnya..mana2 perempuan tak mengira agama pun, kalau dah sampai ke negara iran..mesti la pakai tudung. Kalau tak polis tangkap. Bile org pakai tudung kerana peraturan saja tanpa pemahaman yg sebenarnya…mula la ada fesyen tudung yg pelik. Susah aku nak tengok org iran yg pakai tudung dgn lengkap. ramai pakai tudung separuh kepala. Kiranya jambul tu nampak di depan. Sikit sgt yang pakai tudung elok2. Wanita mesir ni pun kalau pakai baju yang ketat2 pun, tapi pemakaian tudung mereka jauh lagi baik dari wanita
iran.

Bukan senang aku tinggal di negara yg mcm tu. Btol kata adik aku-di mesir, kerajannya tak bagus sangt tapi rakyatnya islamik. Iran pula, kerajaannya islamik cuma rakyatnya yang tak bagus sgt. Aku plak tinggal dgn rakyat iran, bukan la tinggal dgn bdn kerajaan diorang. Aku tak de masa nak buat khemah tepi parlimen iran tu.
Ok la. Sampai sini dulu. Kelas aku dah nak mula ni. Insya Allah aku akan tulis benda yg lebih menarik lagi pada post akan dtg. Jumpe lagi……sabeee’!!!
Bookmark and Share

5 comments:

firuz akhtar said...

# blackz Says:
August 21st, 2006 at 3:56 am

sedihnye bila baca akak punya post kali ni…x sangka orang sana truk…ingatkan malaysia ni la yang paling kotor…x pe la…byk pengajaran yang bleh dapat bila baca post akak…usaha lagi kak…amir yakin akak bleh gnti a samad said nnti…

firuz akhtar said...

# Averrose Says:
August 21st, 2006 at 4:15 am

encik ni klaka juga

firuz akhtar said...

# siTifArhAn Says:
August 21st, 2006 at 5:50 am

hmm?..sbg warga tetap smentara kt mesr ni,sy trur berasa kesl nagn insiden nih..
isk2~~

=)

firuz akhtar said...

# Pa'aN Says:
August 23rd, 2006 at 6:00 am

ishh2..ini adalah kejadian live kali ke brape??..mesir, iran,malaysia…lain padang lain belalang…

firuz akhtar said...

# Nazhar Says:
September 4th, 2006 at 12:25 am

bukan kata iran n others… malaysia sendiri dah ‘kotor’. akhlak remaja kita lagi teruk dari depa yg berak tepi jln. nau’zubillah. kiamat around the conner.