RSS

Monday, August 14, 2006

Mcm Ayam Dan Itik

hari ini aku ke kelas bahasa arab seperti biasa. ada 2 orang turki baru masuk kelas. sebenarnya diorang memang pernah masuk markaz tu tapi diorang balik bercuti ke negara turki selama 3 bulan. aku mula2 seronok juga sbb budak kelas aku semuanya org kita. kiranya bila ada orang asing ni...bole la gak praktis bhs arab lebih skit. tapikan....bukan nak cakap la. diorang tak bole cakap bhs arab langsung. ustazah cakap apa pun tak faham. kesian diorang. salah seorang drpd diorang, tak faham soalan ustazah. kemudian dia tersalah jawab la. tetiba plak, tengah2 klas dia menangis dan nak balik rumah terus. aku ternganga la jap. waa...takkan la sampai nak balik rumah sbb tak faham? walaupun kwnnya puas pujuk dia tetap balik. so...tinggallah kawannya sorang kt dlm kelas sambung belajar.

bile aku tengok budak tu, aku teringat kt diri sendiri masa aku di iran. mula2 sampai aku dapat kwn bilik tajikistan. dah la dia botak. terkejut aku. dah mula rasa takut. skin head mana lak ni. rupa2nya mmg 'trend' masa tu. kwn aku tu pandai ckp tajikistan, parsi n russia saja. so...cammana aku berckp? mcm ayam n itik la. dah la suka gelakkan aku n ajar aku benda2 salah. dia penah ajar aku nama kwn2 kat situ. katanya nama diorang 'khar' n ' khuk'. bile aku panggil, tak pasal2 aku kena marah. rupa2nya khar tu keldai, khuk tu plak ba alip ba ya. sabar je la.

aku plak dihantar ke klas 1(4). takut gile nak masuk sbb sumeeeeeeeeeenya laki2. adventure btol. dah la org asing. ntah apa la diorang bising ngumpat psl aku. pastu pandai2 plak tu. dh bole ckp n baca parsi. rasa sgt aku bodoh masa tu. tak paham ape pun cikgu ckp apa sdgkan org lain siap bole gelak2 dgn cikgu. aku cuba sabar. akhirnya...baru la aku tahu yg diorang tersilap hantar aku ke klas. rupa2nya klas yg aku masuk tu klas org yg fail n mengulang. patut la pandai sgt. aku pun pindah ke klas yg sepatutnya.

dapat masuk klas lain lega sendiri sbb standard sama. tapi aku gak la sorang2 pompuan. sumenya budak laki arab. mmg tak paham apa la cikgu ckp apa. ternganga jap..tutp mulut jap..tu sambung nganga balik...cikgu siap lompat2 dpn klas nak terang. kekadang rasa mcm main kuiz teka dan menang plak.

sebenarnya menuntut ilmu ni bukan perkara mudah. bile ditambah dgn kesusahan dan cabaran. hasilnya akan memberi kepuasan. aku sebenarnya tak sangka aku dah bole survive hidup kt iran slama 3 tahun setengah. dulu2 tak paham, skang dah bole tengkar lagi dgn org iran. aku harap sgt kwn turki tu bole besemangat menghadapi cabaran.

aku kt mesir skang pun bole ckp bnyk dalam kelas je la. kuar je..aku nganga la balik. mana la aku paham lahjah org arab mesir ni. org tepi jln jerit...bekia'...bekia'(besi buruk), aku terdengar diorang jeriat ketiak...ketiak..tapi kan yg aku rasa benda plg cool di mesir ni adalah isyarat tangan mereka utk menunjukkan nama tempat. kat sini kan ada districr 7, 8, 10. bila nak gi dis. 7 je, tunjuk la tgn mcm peace!!! peace tu maksudnya tujuh dlm tulisan bhs arab. aku suka. nanti bile aku amik gmbr, tak nak ckp peace dah la..nak cakap...sabe'!
ok la. chow dulu. jumpe lagi dlm next post. bye........sabe'!
Bookmark and Share

7 comments:

sum79 said...

yg botak tu pompuan ker? hmmm,sum dpat bayagkan camner rasanya dok sorg2..pompuan lak tu..memng adventorus btol..hu3

Firuz Akhtar said...

ye.kwn bilik mesti la pompuan.
sgt2 adventurous tp best!

firuz akhtar said...

# Farid Nazmi Says:
August 14th, 2006 at 10:05 am

Welcome to Egypt.Pengalaman mendewasakan kita.Nak try pegi Iran plakle lpas nieh.Insya Allah.

firuz akhtar said...

# Pa'aN Says:
August 15th, 2006 at 8:52 am

mak aih..best tul baca..mang tergelak abih la..mcm dok kat tmpat kak firuz lak..haha.camne la boleh terpk mnulis camni eh…bagus2!!teruskan usaha menulis…

firuz akhtar said...

# -ApEzBoTaK - Says:
August 15th, 2006 at 11:48 am

hehe fruit….
nicenya akak aku ni…..bangganya aku…..hinsh hinsh(kembang idung mcm along laaa..)
ok laaa
along truskan menulis…along mmg ada bakat menulis truskan yek….hfz tak der…so nak mnulis pun rs mcm ntah apa2…..
ok miz ya…
akum

firuz akhtar said...

# fatimah z Says:
August 16th, 2006 at 4:27 am

la dah duduk egypt pon dok miss2 lagi.. kalau firuz balik iran tak tau la.. meraung kot! heheh.. nice one, tergelak gelak bace…

firuz akhtar said...

# blackz Says:
August 17th, 2006 at 10:19 am

memang pecah prut amir baca crita akak nih
balik a star nnti nak mintak tok minyak tok leh la
mana tahan gelak sampai tergaru garu
hehehe